Saturday, November 30, 2013

6 PERKARA YANG WAJID DILAKUKAN UNTUK MENDAPATKAN KULIT MUDA REMAJA












By Dr. Joseph Mercola
     with Rachael Droege





Jika mahukan kulit yang lembut, licin, awet muda sila teruskan pembacaan anda.




Di senaraikan info yang anda perlukan untuk mendapatkan kulit idaman anda, tidak kira berapa pun usia anda.




Hadkan  Pendedahan Kepada Cahaya Matahari




 Mendedahkan kulit anda terhadap cahaya matahari dalam masa yang lama  akan mengakibatkan sunburn.  Kulit yang terbakar akan rosak dan menyebabkan anda cepat kelihatan tua dari usia sebenar.




Semasa suhu terpanas di antara 10 pagi dan 2 petang hadkan pendedahan anda terhadap sinar matahari dengan memakai payung atau topi kembang atau pakaian yang menutup seluruh tubuh.




Menggunakan krim penghalang ultraviolet bukan alasan yang baik menghadkan pendedahan kepada cahaya matahari, menurut fakta, sunscreen adalah perkara terakhir yang anda ingin letak di kulit anda kerana suncreen adalah toxic kimia yang boleh menyebabkan masalah kepada sistem tubuh dan meningkatkan risiko anda mendapat berbagai penyakit.




Ingat cahaya matahari bukan untuk dihindari sama sekali.  Kita perlukan cahaya matahari untuk  mengekalkan kesihatan kita.  Kunci utama adalah membina rintangan kepada cahaya matahari dengan keluar rumah di awal pagi sebelum pukul 10pagi atau berjemur di awal pagi setiap pagi selama 10 minit dan mengelak dari mendapat sunburned.




Jauhi Diet  'yo-Yo"



Selalunya pusingan yang tidak ada penghujung - meningkat berat badan dan kehilangan berat badan menyebabkan kulit merengang dan kurang elastik.  Apabila meningkat usia, kulit  yang merenggang ini akan mengeleber dan berkedut hanya disebabkan kuasa graviti.




Walaubagaimanapun, kekal dalam berat badan yang berlebihan menyumbang kepada kulit yang kelihatan tua, kerana lemak yang berlebihan akan berkumpul di sekeliling dagu, leher dan pipi apabila usia meningkat.  Mengekalkan berat ideal bererti mengekalkan keanjalan dan keremajaan kulit anda.



Jika anda ingin mengurangkan berat badan, buku saya  The Total Health Program, boleh membantu anda mengekalkan berat badan ideal anda.




Minyak Kelapa Dara




Menggunakan minyak kelapa dara adalah salah satu cara yang boleh meremajakan kulit anda. Ia tidak cuma menghalang pembentukan radikal bebas dan melindungi dari radikal bebas juga menghalang pembentukan liver spot dan bintik-bintik kulit disebabkan proses penuaan dan pendedahan yang melampau kepada cahaya matahari.




Minyak kelapa dara mengekalkan tisu penghubung kulit menjadi kuat dan sihat, di mana membantu menghalang kulit mengeleber dan berkedut, dan dalam kes tertentu boleh   mengembalikan  kulit yang rosak atau berpenyakit.




Minyak Kelapa Dara bukan sekadar memberi kelegaan sementara kepada kulit, juga membantu menyembuh dan membaiki, tidak sebaaimana losen lain.  Minyak kelapa dara, boleh mengembalikan keremajaan kulit dengan menanggalkan lapisan luar sel kulit yang mati meyebabkan kulit kembali lembt.  Kulit juga kelihatan sekata dan bersinar sihat.  Minyak kelapa dara masuk kedalam lapisan kulit dan menguatkan isu-tisu dalaman.




secara semulajadi, anda perlu memilih minyak kelapa dara yang bebas bahan kimia dan tidak di bleach atau dihidrogenated, yang mana akan menrengsa kulit anda dan juga jika anda inginkan kesan penyembuhan semaksima mungkin.





Relaxkan Otot-Otot Muka Anda





Jika anda selalu bermasam muka (atau selalu tersenyum lebar ) garis-garis halus akan muncul di mana otot-otot digunakan.  Cuba kenalpasti  otot-otot yang tegang di wajah anda dan berusaha merelaxkannya.



Begitu juga, jika anda tidur meniarap boleh menyebabkan kedut sebelum masanya kerana tekanan dan tarikan berulangan ke atas kulit muka oleh graviti. Cuba tidur menelentang atau pelbagaikan kedudukan cara tidur anda supaya tidak menyebabkan kedutan halus kekal
di wajah anda.





Banyakkan Mengambil Omega-3




Fatty asid omega-3 sangat penting untuk kulit yang sihat, malangnya kebanyakkan orang mengalami kekurangan zat ini.  Pastikan anda mendapaat omega-3 dalam diet harian anda, dengan mengambil minyak ikan atau minyal ikan cod secara berterusan membantu menjadikan kulit anda bertenaga, awet muda dan bersinar sihat.




Lemak omega-3 membantu menormalkan lipids kulit dan mencegah kekeringan di dalam sel-sel.  Ini mengekalkan sel kulit kuat dan penuh dengan kelembapan membantu mengurangkan kedut-kedut halus terbentuk dan kelihatan dikulit anda.





Kekurangan fatty asid boleh dikenalpasti dalam berbagai cara, masalah klit seperti azema, kutil dan tumit merekah adalah masalah yang paling jelas.  Begitu juga lemak omega-3 mengandungi kesan anti radang  yang boleh melegakan kegatalan kulit, memberi anda kulit yang sihat dan licin tanpa cela.



Selain dari mengambil minyak ikan yang berkualiti tinggi atau krill oil, anda juga boleh mengambil ikan salmon.




Jauhi Asap Rokok




Samada anda merokok atau anda berada di kalangan orang yang merokok, asap rokok  mendedahkan anda kepad free redicals yang mempercepatkan proses penuaan dengan menrosakkan mikrokapilaries di dalam kulit.  Ini menghalang kebolehan  kulit menyerap nutrien yang mana mempercepatkan kedutan dan cepat tua.




Antioksidan, yang biasa di dapati dalam buah-buahan dan bluberries organik, boleh membantu melawan kerosakkan yang disebabkan oleh free radikal dan secara semulajadi mengalakkan kulit yang sihat dan awet muda.  Diet dengan sayuran juga membekalkan mikronutrients dan juga antioksidan, yang mana menghadkan kerosakkan kulit disebabkan oleh pancaran sinar matahari serta mengalak  dan mempercepatkan proses pembaikan kulit.





No comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...