Monday, October 22, 2012

Kaya Mental Kaya Dunia Akhirat











Mempersiapkan  Mental  Ketika  Ditimpa  Musibah

Salam Ketenangan dan  Kekayaan Anak-Anakku Bertuah.


Memiliki hati tenang, bahagia dan hilang rasa gundah adalah sesuatu yang sangat diinginkan setiap insan.

Insan yang berakal menurut Syeikh Abdurrahman bin Nasir as-sa'di Rahimullah dalam bukunya, al-Wasaailu al-Mufaidah lil Hayatatis Sa'idah ialah "mengetahui kehidupan sebenarnya adalah kehidupan yang dijalani dengan bahagia dan tenang.  Kehidupan itu pendek sekali dan tidak sepatutnya dipenuhi dengan kesedihan dan larut dalam kesusahan".

Jika seorang hamba ditimpa musibah atau takut akan musibah, dia hendaklah membandingkan antara nikmat yang diperolehi, baik dalam urusan agama atau dunia dengan musibah menimpanya.

Dengan membuat perbandingan itu jelaslah baginya betapa banyak nikmat dikurniakan Allah s.w.t kepadanya serta tertutup musibah yang menimpanya.

Selanjutnya Syaikh as-Sa'di  menyarankan "hendaknya  juga membandingkan antara kemungkinan bahawa bahaya akan menimpanya dengan banyaknya kemungkinan akan dapat selamat daripadanya.  Jangan sampai kemungkinan yang lemah dapat mengalahkan kemungkinan yang kuat dan banyak".

Dengan demikian akan hilang kesedihan dan perasaan takut.  Setiap insan juga perlu memperhintungkan perkara paling besar yang dapat menimpanya.  Kemudian menyiapkan mental untuk menghadapi apabila memang terjadi serta berusaha mencegah sebarang perkara belum terjadi dan menghilangkan atau paling tidak meminimumkan musibah yang sudah terjadi.

Bila seseorang dihadapkan dengan ketakutan, sakit, kekurangan atau tidak tercapai keinginannya, dia perlu menghadapinya dengan  tenang dan membuat perakan siapan mental mencukupi.

Dia harus bersiap menghadapi keadaan yang lebih berat sekalipun.

Sesungguhnya persiapan mental dalam menghadapi musibah akan memperkecilkan musibah itu  dan menghilangkan bebanannya.

Apa yang lebih penting selalu memperbaharui kekuatan menghadapi  musibah disertai tawakal dan yakin kepada Allah.

Jika hati bersandar kepada Allah, bertawakal kepadaNya, tidak menyerah kepada prasangka buruk serta tidak dikuasai khayalan negatif, yakin serta sungguh-sungguh, berharap atas kurniaan Allah, maka akan terusir perasaan sedih dan hilang pelbagai macam penyakit fizikal dan jiwa.

Hati boleh mendapat kekuatan, kelapangan dan kebahagiaan yang tidak dapat diungkapkan.

Banyak rumah sakit dipenuhi pesakit yang sakit kerana prasangka buruk dan khayalan menyesatkan.

Banyak orang tabah hatinya tetapi masih terpengaruh dengan hal berkenaan, apalagi orang yang memang lemah hatinya.

Dan betapa sering hal terbabit menyebabkan kebingungan dan kegilaan.  Orang sihat dan selamat diselamatkan Allah dan diberikaNya taufik untuk berusaha mendapatkan faktor yang boleh menguatkan hati dan mengusir kegelisahan.

Firman Allah bermaksud "Dan barangsiapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya ( Surah Ath-Thalaq : Ayat 3 ).

Ertinya Allah akan memcukupkan untuknya semua  apa yang dia perlukan daripada urusan agama dan dunianya.

Maka orang yang bertawakal kepada Allah, hatinya kuat, tidak dapat dipengaruhi prasangka buruk dan tidak dapat digoncang peristiwa yang terjadi.

Ini disebabkan dia tahu hal itu, termasuk tanda lemahnya jiwa dan perasaan takut yang tidak beralasann.

Dia tahu Allah akan menjamin sepenuhnya orang bertawakal kepadaNya serta yakin  kepada  Allah kerana percaya akan janjiNya.

Justeru, hilanglah duka dan gelisah.  kesulitan berubah menjadi kemudahan, kesedihan menjadi kegembiraan dan perasaan takut menjadi keimanan.


Credit given to the original writer ustaz Hashim Ahmad.
Sampaikan walau sepotong ayat.

2 comments:

  1. mensyukuri nikmat Allah walau apa pun keadaan kita...sama ada sikit atau melimpah ruah...tetap berlapang dada... :)

    selamat hari raya aidil adha 1433 H... ^__^

    ReplyDelete
  2. nice entry
    apa2pun selamat hari raya aidiladha :-)

    ReplyDelete

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...