Tuesday, October 9, 2012

Resepi Kekayaan

Salam kekayaan Anak-Anak bertuah


RESEPI  KEKAYAAN

Factual and Sensitif

Bila pengaruh fikiran sangat kuat terhadap perasaan kita, bererti kita orang factual.  Orang yang selalu bertindak atau bersikap berdasarkan fakta.

Tetapi apabila pengaruh fikiran sangat lemah terhadap perasaan kita, maka kita termasuk orang yang sensitif.

Orang factual biasanya lebih mampu mengendalikan fikirannya.  Mampu mengolah fakta-fakta yang terakam diotak secara detail sebelum dimasukkan ke hati.

Sebaliknya orang sensitif akan cenderung emosional, kerana biasanya pada saat bertindak balas terhadap reality yang tengah dihadapi, fikiranya tidak mengolah kembali fakta-fakta yang terakam di otak akan tetapi langsung memasukkannya ke dalam hati apa adanya.  Ia mengolah informasi dengan perasaannya.

Untuk memperjelaskan, ambil contoh seseorang tanpa sengaja melihat kekasihnya tengah duduk berduaan dengan orang lain yang berlainan jenis  dan tidak dikenali.  Dan bila dia orang yang sensitif, otaknya merakam semua kejadian yang dilihatnya.  Pemikirannya tidak mengolah melainkan langsung meneruskan ke dalam hati untuk diolah.  Kerana hatinya yang mengolah, ia mungkin segera mendatangi mereka dan tanpa usul periksa langsung marah.

Sebaliknya jika dia seorang faktual, kejadian tadi dirakam diotaknya, diolah terlebih dahulu oleh fikiran sebelum dimasukkan ke dalam hati.  Fikirannya akan membuat pertimbangan-pertimbangan yang diperlukan. Bila kekurangan data maka ia akan menghasilkan kemungkinan-kemungkinan lain.  Misalnya kemungkinan orang lain itu adalah saudara atau sahabat kekasihnya atau mungkin pula teman gelap kekasihnya.

Kemungkinan-kemungkinan itu  kemudian diteruskan ke hati sebagai perasaan ingin tahu.  Kerana pertimbangan fikiran inilah ia mungkin akan mendekatinya untuk mencari tahu hal sebenarnya, pertimbangan langsung menghakimi.

Proses itulah yang menyebabkan orang factual tenang, penuh perhintungan dan mampu mengendalikan diri.

Sebaliknya orang sensitif cenderung cepat gelisah, tergesa-gesa dalam mengambil kesimpulan, tidak sabar dan sukar mengendalikan diri.


PERSEPSI KENYATAAN SECARA POSITIF

Dengan mengoptimakan fikiran, kita dapat mengendalikan perasaan dan kehidupan ke arah yang kita inginkan.  Dengan fikiran kita dapat perasaan sedih menjadi perasaan  gembira, takut menjadi berani, minda menjadi percaya diri, pesimis menjadi optimis atau bosan menjadi penuh ghairah.

Maka tidak salah jika seorang ahli falsafah Marcus Aurelius memiliki pandangan bahawa hidup kita ditentukan oleh fikiran.

Kalau berfikir tentang hal-hal yang menyenangkan, maka kita akan menjadi gembira.  Jika memikirkan hal-hal yang menyedihkan, kita akan bersedih.  Begitu pula bila berfikir soal hal-hal menakutkan kita akan menjadi takut.

Rasanya memang sulit untuk dipecaya namun itulah adanya pada saat kita keluar rumah di pagi hari, kita sendirilah yang menentukan apakah hari itu akan jadi baik atau buruk.  Kerana bergantung kepada bagaimana kita menjalankan fikiran kita.  Dapat tidaknya kita menikmati hari itu sangat bergantung kepada cara kita berfikir.

Kalau merasa kantung kita menipis, lalu mengeluh seakan-akan kita orang yang paling malang, bisa jadi hari itu hari yang paling malang.

Tetapi  bila kita bangun pagi, memandang keluar jendela dan melihat bagaimana burung-burung bersiul menyambut pagi sambil merasakan kesejukkan embun, tanpa memperdulikan kantung yang semakin kempis, mungkin kita akan mendapati hari itu, bagaimana berat pun masalah dipikul hari itu, fikiranlah yang menentukan kehidupan kita.


YANG KITA FIKIRKAN KETIKA ITU, ITULAH HIDUP KITA.

Yang bisa dilakukan adalah mengendalikan fikiran.  Jangan biarkan fikiran kita membuat perasaan menjadi tidak tenteram sentiasa persepsikan kenyataan secara positif.

Bila perlu berusahalah tersenyum menghadapi sutuasi sesulit manapun.

Ada saat-saat di mana kita harus pasrah dan ketawa.  Humor dalam hidup ini sangat penting.  Jangan lupa bahawa  hal0hal sederhana ini dapat membantu anda mempertahankan perspektik bak kata Dale Canargie.

Bila di dalam kesedihan kita mencuba tersenyum, sebenarnya kita tengah mencuba melepaskan diri dari perasaan sedih itu.

Saat    itu kita tengah meneutralkan perasaan negatif di dalam diri.  Hal ini sangat baik dan bisa membantu agar kita tidak terlalu larut dalam duka.

Demikian juga ketika tengah dihadapkan pada masalah-masalah berat, senyum kita sedikit sebanyak akan membantu melepaskan ketegangan.  Selanjutnya biarkan diri rileks, pandang kenyataan di hadapan kita secara positif, kerana dengan begitu kita boleh mengambil nikmat dari apa yang tengah  dihadapi.  Lalu fikirkan hal-hal yang dapat mengendalikan kegembiraan kita.

Kalau ada masalah, rilekslah, santai saja.  Fikirkan apa yang akan anda lakukan selanjutnya dan apa tindakan anda untuk itu.

Memang ada banyak hal yang menyakitkan, yang membuat kita cemas atau kesal.  Namun jangan larutkan diri di dalamnya.  Jangan membiarkan masalah apa-apapun  membuat kita patah semangat.  Berfikirlah pada hal-hal yang positif yang bisa dilakukan.

Biarkan semua masalah berlalu tanpa meninggalkan luka yang dalam.

Dengan begitu, kita menjadi orang tabah yang tidak mudah jatuh.  Fikiran kita menjadi biasa untuk selalu positif dan kita akan lebih mudah untuk mencapai cita-cita.

Bukan cuma itu sahaja, fikiran positif serta kepercayaan diri kita akan menarik orang lain bergabung dengan kita.  Mereka tidak akan membiarkan kita berjalan sendiri menghadapi semua masalah.

Malah dengan senang hati akan menemani dan membantu kita melewati semua kesedihan.

Dan yang lebih penting hidup kita akan menjadi lebih menyenangkan.


( Credit given to the original writer.  Terima kasih dan semoga semua kebaikan yang Allah turunkan di dunia ini melempahi anda sekeluarga, walau di mana anda berada. Amin ).


Ketahuilah anak-anak bertuah ku:

"Tidak ada satu tegukkan yang ditelan oleh seseorang hamba yang disukai oleh Allah daripada satu tegukan marah.  Dia menelan kemarahannya semata-mata untuk mencari keredhaan Allah"


"When the God is my bestfriend whos is my enemy?"

terjemahannya ialah:

"Jika Tuhan itu kawan baikku, aku tak peduli walau sesiapapun yang memusuhiku kerana aku mencari redhaNya."

"We cannot control the wind But we can adjust our sail"

No comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...