Tuesday, November 20, 2012

MENGHANCURKAN BLOCKING MENTAL




























Menghancurkan Bloking Mental



Blocking mental adalah suatu doktrin pemahaman kepercayaan yang mendalam terhadap sesuatu peristiwa.  


Ciri yang paling menonjol dalam blocking mental adalah membatasi diri sendiri terhadap apa yang mereka fikir mampu mereka lakukan sehingga belum sampai mereka mencapai apa yang boleh mereka capai, mreka terburu-buru mengebom diri sendiri dengan mengatakan :


"saya tidak akan mampu mencapai hal itu....".



Kalau beginilah halnya hilang sudah peluang mereka untuk meraih apa yang mereka impikan.



Satu catatan yang harus kita fahami juga, otak kita itu sama dengan apa  yang dikatakan oleh mulut kita.  



Misalnya kita mendapatkan penawaran atau peluang tetapi mulut kita berkata



  ...."..ah, saya tidak akan boleh melakukan hal yang begitu.  Saya tidak berpengalaman, tetapi kalau saya nekad saya yakin tidak akan berhasil" 



Jika kalimat tersebut yang keluar dari mulut kita, secara otomatik boleh kita bayangkan kalau otak sudah tidak memberi tindakbalas (tidak mahu bertindak) mustahil akan ada tindakan untuk menangkap peluang yang ada.



Bagaimana  menghancurkan blocking mental ?




Untuk menjawab pertanyaan tersebut saya akan kongsikan pengalaman saya 5 tahun lalu, saya telah berjuang bermati-matian untuk keluar dari blocking mental yang akhirnya menghantarkan diri saya menjadi peribadi yang lebih yakin. Bahawa saya boleh mencapai apa yang saya inginkan.   



Cara yang saya lakukan sangat sederhana iaitu dengan melakukan affirmasi positif (saranan-saranan positif).



Ada beberapa kata yang saya selalu ucapkan kepada diri saya.



Pertama: saya mengatakan "Saya boleh".  


Kata-kata ini sangat    sederhana tetapi memiliki kekuatan yang luarbiasa.



Kedua: saya mengatakan "Semua serba mungkin".  


Saya sangat percaya semua kemungkinan boleh terjadi.  Yang paling penting satu hal kita yakin pada kebesaran Allah.



Ketiga: saya mengatakan "Bagaimana caranya"



Dengan affirmasi seperti ini, saya mencuba mencari solusi atas masalah yang sedang saya hadapi.  Alhamdulillah tidak lama kemudian saya menemukan jalan keluar.



Setelah usaha itu saya tempuhi, langkah saya untuk mengwujudkan impian mulai terbuka lebar.



Satu poin penting yang harus kita ingat, jika kita mampu keluar dari blocking mental, maka apa yang kita impikan akan terwujud, apa yang kita inginkan akan menjadi kenyataan.


Sukses itu akan lebih dekat dengan dengan diri sehingga jalan kita untuk meraihnya akan menjadi lebih mudah.




Credit given to Saudara AndrieWongso yang sangat bijaksana.  Brilliantly intelligence.

No comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...