Friday, May 24, 2013

Makanan Berasid VS Makanan Beralkali








Betapa pentingnya mengamalkan diet beralkali dibandingkan dengan diet yang berasid.  Ini adalah kerana badan yg tinggi asidnya mengalakkan kita mudah sakit dan cepat letih. 



 Sebaliknya makanan yang beralkali membantu menyihatkan badan kita.




Skala pH adalah di antara 0 sehingga 14.  Nilai pH kurang dari 7 adalah asid (kurang oksigen) dan skala lebih dari 7 adalah alkali.  Bila skala pH mencapai 8.5, sel-sel kanser akan mati dan sel-sel sihat akan hidup.



Oleh itu marilah kita kenali makanan beralkali dan makanan berasid.



Makanan beralkali


Sayur-sayuran : asparagus, brokoli, bayam mentah, timun, taugeh, bawang putih, limau, lemon, mangga, betik, stevia, kacang hijau, kacang soya, salad, kubis, tembikai, kurma dan buah tin, keledek, teh hijau, wheatgrass, epal, anggor, kismis, kiwi, karot, nenas, buah pir, oren, pisang, tomato, avocado, madu liar,  kulit kentang, buah berangan, susu soya, susu ibu, susu kambing, keju dan teh halia.



Perlu diingatkan walaupun lemon dan limau dalam bentuk asalnya bersifat asid, namun setelah mengalami proses penghadaman di dalam badan ianya bersifat alkali



Makanan Berasid



Madu yang diproses, gula putih, gula perang, pemanis tiruan seperti nutra sweet dan equal, buah dalam tin, ceri masam, plum, beri hitam, cranberri, prun, bayam yg dimasak, kentang tanpa kulit, coklat kacang pecan, gajus, kacang tanah dan walnut, minyak jagung, roti, nasi, pasta, tepung gandum, ayam, daging lembu, daging babi, aiskrim, susu lembu, keju, telur, yogurt, minuman bergas, teh, kopi dan bir.



Satu saranan yang baik ialah untuk membuat jus buah-buahan atau sayur-sayuran dari makanan beralkali, setiap hari dan meminumnya.  Ini adalah salah satu bentuk rawatan kanser alternatif yang sihat, mudah dan menyihatkan, kerana badan kita akan mendapat bekalan vitamin-vitamin dan antioksidan yang diperlukan untuk meningkatkan sistem immunisasi  badan.



Namun oleh kerana banyak sayur-sayuran di pasaran disembur dengan racun serangga, maka ia satu idea yang baik, untuk kita mula menanam sayur-sayuran kita sendiri.  Dengan ini kita dapat sayur-sayuran organik.  Kalau tidak pun pastikan buah-buahan dan sayur-sayuran yang dibeli dicuci dengan sebersih-bersihnya supaya ianya selamat untuk dimakan.



Oleh itu marilah kita mengambil lebih banyak makanan beralkali dibandingkan dengan makanan berasid sebagai rawatan kanser alternatif, yang sihat, secara semulajadi dan tidak menyakitkan.  Anda akan rasa lebih sihat dan bertenaga.



Dipetik dari blog ubatsakitkanser@blogspot.com.

No comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...